W Warszawie

Dni Karskiego w Warszawie

W ramach obchodów Dni Karskiego w Warszawie Muzeum Historii Polski zaprasza na wystawy, warsztaty i pokazy filmów.

W programie:

Wystawa „Jan Karski. Człowiek wolności”

Poznaj fascynującą historię legendarnego emisariusza:

24.04-05.05.2014 Dworzec Centralny, Hala Główna

6.05-14.05.2014 BUW, ul. Dobra 56/66, atrakcja specjalna: dodatek interaktywny do wystawy

Projekcje filmowe

Filmy perełki, szansa na obejrzenie rzadko emitowanych obrazów. Dodatkowo nowość - twórca kultowego amerykańskiego komiksu Batman Neal Adams stworzył animowany film pokazujący pasjonującą historię życia Karskiego. Głosu użyczył Maciej Stuhr!

• 7 maja g. 13.00 „Wysłannik z Polski” /M. Smith, 40 min./ „Posłaniec z piekła” 12 min.

• 12 maja g. 17.00 - Centrum Edukacyjne IPN, ul. Marszałkowska 21/25

• 14 maja g. 18.00 Niewykorzystane fragmenty filmu Shoah nagrane przez C. Lanzmanna, 37 min./ „Posłaniec z piekła” 12 min.

Projekcje poprzedzi krótki komentarz historyczny.

Za wyjątkiem projekcji 12 maja pokazy odbędą się w sali kinowej Biblioteki Uniwersyteckiej (s. 256 II p.) ul Dobra 56/66.

Zapraszamy do rezerwacji miejsc pod adresem [email protected] lub telefonicznie 22 211 90 59.

Warsztaty dla edukatorów

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat misji Jana Karskiego? Zapisz się i przyjdź na warsztaty w Muzeum Historii Polski ul. Senatorska 35

• 28.05 Muzeum Historii Polski Dział Edukacyjny

Wstęp wolny. Zapraszamy!

 

Opis filmów:

1. Wysłannik z Polski (Messenger from Poland, seria Struggles for Poland), (reż. Martin Smith, Wielka Brytania 1987, 40 min.)

Jest to wywiad z nieco ponad 70-letnim Janem Karskim, dotyczący jego zaangażowania w latach 1943-1944 w próbę poinformowanie świata alianckiego o dokonującej się zagładzie polskich Żydów. Film jest brytyjską odpowiedzią na przeprowadzony nieco wcześniej wywiad z Karskim przez Claude’a Lanzmanna, pokazany we fragmencie „Shoah”. Opowieść Karskiego rozpoczyna się od jego aresztowania w 1941 r. na Słowacji i późniejszego uwolnienia przez polskie podziemie. Dokładniej Karski opowiada o nieco późniejszych przygotowaniach do kolejnej misji, skupiając się na swoich żydowskich rozmówcach - Leonie Fejnerze i bliżej nieokreślonym przywódcy syjonistów. Następnie Karski kolejno opisuje swoje wizyty w getcie warszawskim i obozie zagłady w Bełżcu – o tym, że był to Bełżec Karski był wówczas całkowicie przekonany. Fakt, iż widział wywożonych z obozu ludzi tłumaczył chwilowym przepełnieniem obozu i decyzją odesłania części skazanych do Sobiboru. Kolejne partie wywiadu dotyczą jego najważniejszych spotkań w Anglii i w Stanach Zjednoczonych. Dużo uwagi Karski poświęcił opisowi spotkań z ministrem Edenem, prezydentem Rooseveltem, sędzią Franfurterem i Szmulem Zygielbojmem. Poza tym ostatnim inni jego rozmówcy nie wykazali większego zainteresowania losem mordowanych Żydów europejskich (oprac. prof. A.Żbikowski ŻIH).

2. Posłaniec z piekła. Historia Jana Karskiego (Messenger from Hell, prod. Rafael Medoff, Neil Adams, Stan Lee, USA, 2010, 12 min.)

Pasjonującą historię bohatera Polskiego Państwa Podziemnego wziął na warsztat twórca kultowych amerykańskich komiksów „X-Men”, „Batman”, rysownik Neal Adams. Głosu Janowi Karskiemu użyczył znakomity Maciej Stuhr. Dzięki zastosowaniu nowatorskiej formy animowanego komiksu, łączącej w sobie elementy kreskówki, kroniki filmowej i fotografii, Posłaniec z piekła porusza wyobraźnię, przedstawiając jednocześnie prawdziwą historię wojennych losów człowieka, który próbował zatrzymać Holokaust. Scenariusz Rafael Medoff animacja Neal Adams lektor Maciej Stuhr produkcja Malwina Antoniszczak – Polka dla Muzeum Historii Polski w Warszawie, Polska 2011 na podstawie produkcji Disney Enterprises, Inc. USA 2010 © 2010 Disney Enterprises, Inc., All Rights Reserved

3. Materiał stworzony przez C. Lanzmanna podczas kręcenia "Shoah" (reż. Claude Lanzmann, Francja, 1985, 37 min.)

Wywiad udzielony Claude'owi Lanzmannowi w 1978 r. był punktem zwrotnym w życiu Karskiego. Jemu pierwszemu opowiedział po trzydziestu latach milczenia o tym, co widział w getcie warszawskim i w obozie w Izbicy. Wszystko zaczęło się od rozmowy z Claude’em Lanzmannem nagranej w 1978 roku, gdy ten przygotowywał wielogodzinny dokument Shoah. Przez dwa dni, wiele godzin, Karski opowiadał swoje przeżycia wprost do kamery. Jak twierdzi prof. Żbikowski, ta dwudniowa sesja nagraniowa była najważniejszym treningiem przed drugim etapem misji Karskiego z lat 80. i 90., której niewypowiedzianym hasłem było przypomnienie bezduszności aliantów wobec dokonującej się Zagłady. Sam początek wywiadu z Karskim otwiera część szóstą dokumentu Shoah. Jan Karski bierze głęboki oddech i mówi: „Teraz wracam myślą 35 lat. Nie… Nie wracam. Nie!”. Karski wybucha płaczem i ucieka sprzed kamery. Z ośmiu godzin filmowania Lanzmann wybrał 40-minutowy fragment o męczarniach Żydów w getcie i rozpaczliwy apel żydowskich działaczy. Przy montowaniu filmu reżyser pominął opowiadanie Karskiego o tym, jak ten próbował poruszyć sumienia aliantów, jaka była reakcja najważniejszych przedstawicieli Zachodu, kiedy informował ich o Zagładzie. Po premierze filmu wiosną 1985 r. rozpętała się burza - Claude Lanzmann w wywiadzie dla "Liberation" przyznał, że Shoah to oskarżenie Polski - że Polacy "oswoili się z rutyną eksterminacji. Nikomu nie przeszkadzała" (cytat za Joanną Szczęsną). W Polsce natychmiast powstało oburzenie, że film Lanzmanna to manipulacja oczerniająca Polaków en masse. Jan Karski także zabrał wielokrotnie w tej sprawie głos, między innymi na łamach paryskiej "Kultury", w której pisał, że "bezkompromisowe ograniczenie tematu" nie pokazuje w ogóle tych, którzy pomagali Żydom, ani też cierpienia innych grup narodowych, także Polaków.